Home » Interviews, Reclame

Interview Charly Luske voor SpreadTheBrand, ING

Nederlanders praten niet makkelijk over hun financiële situatie. Waar komt dit ongemak vandaan? En zou meer openheid goed zijn? In het programma Hoeveel Ben Je Waard? op SBS6 wordt, in samenwerking met ING en Talpa, het taboe over geld doorbroken. Zanger en songwriter Charly Luske, onder meer bekend van The Voice of Holland: “Meer openheid zou financiële problemen kunnen voorkomen.”

Niet praten over geld, het is heel Hollands volgens Luske. Hij noemt het deel van de calvinistische cultuur. Luske: “In een dikke auto komen voorrijden, zorgt voor afgunst. Ik hoor het vaak om me heen. Daar wordt met een ondertoon over gesproken. Die gaat lekker hè, hoor je dan.”

Waarom is het belangrijk dat iemands persoonlijke uitgaven wel bekend worden?

“Je ziet vaak dat mensen aan een bepaalde standaard willen voldoen. Ze meten zich aan vrienden. Ze willen op vakantie maar moeten geld lenen omdat ze het eigenlijk niet kunnen betalen. Het zou prettig zijn als mensen openlijker zouden zijn over hun financiële situatie, zodat ze kunnen uitleggen dat ze bepaalde zaken niet kunnen financieren. Zodat ze geen kredieten of leningen afsluiten, omdat ze ergens bij willen horen. Zo kunnen mensen elkaar gaan helpen in plaats van oordelen uit te spreken.”

Zelf ben je dus heel open?

“Omdat ik in Nederland woon, met deze cultuur, deel ik mijn financiële gegevens enkel met mijn vrienden. In een land als Amerika, waar de cultuur op dit punt anders is, zou ik geen problemen hebben openlijker te zijn. Daar mag je het laten zien, trots zijn op nieuwe aankopen. Je inspireert anderen ook hard te werken en er iets van te maken. Je hoeft je financiële situatie niet van de daken te schreeuwen, maar het is ook niet goed het krampachtig te verhullen.”

Maar vertel, hoe sta je er financieel voor?

“Ik gebruikte onlangs de ING Hoeveel Ben Je Waard tool. Uit nieuwsgierigheid: waar sta ik ten opzichte van de rest van Nederland? Ben ik genoeg aan het sparen? Hoe zit het met mijn schuldenlast, is dat te hoog of oké? De uitkomst verraste me. Ik sta er beter voor dan verwacht. Ik dacht dat ik tot de middenmoot zou behoren en dat ik meer zekerheid zou moeten creëren op bepaalde vlakken. Maar dat valt heel erg mee.”

The Voice of Holland spekt de gezinskas.

“Ja, maar ik ben niet iemand die geld over de balk smijt. Ik geef nu meer uit, vooral aan restaurants en vakanties, maar die uitgaven staan niet in verhouding tot de toename in inkomen. Ik spaar vooral meer. Voor algemene zaken. Mijn pensioen zit hier ook bij in. Mijn beroep is onzeker, je weet nooit hoe de maand verloopt. Als ik vandaag niks verdien, wil ik twee jaar vooruit kunnen. Ik wil mijn hypotheek dan kunnen blijven betalen. En ik spaar voor mijn kinderen. Niet voor een specifiek doel als studie of rijbewijs, maar gewoon om ervoor te zorgen dat er is wat ze nodig hebben.”

Zie je mensen worstelen met hun uitgavenpatroon?

“Zeker. In mijn vriendenkring gaan mensen soms niet meer op vakantie. Er moeten keuzes gemaakt worden. En er zijn meer mensen die tijdelijk geen baan hebben of op korte projecten werken. Voor artiesten geldt: bedrijven besteden minder geld aan feestjes, dus ook aan zangers. Het aantal optredens in een jaar is fors gedaald.”

Hoe kunnen mensen hun financiële situatie verbeteren?

“Breng je financiën in kaart. Wees eerlijk naar jezelf: geef ik te veel uit? Moeten mijn kinderen op piano- én hockeyles? Heb ik twee auto’s nodig? Moet ik in Het Gooi wonen als ik in Brabant werk? Wees reëel en bekijk wat je zelf kunt doen aan je uitgavenpatroon. Sla die vakantie een keer over of koop die dure auto niet. Steek jezelf niet in de schulden. Én, maak een lijstje van alles waar je goed in bent, ook van je hobby’s. Waar kun je je werk van maken of in ieder geval enige financiële zekerheid uit halen?”

Denk buiten de gebaande paden.

“Ja, ik ben bijvoorbeeld spelletjesfreak. Speel ontzettend veel woordspelletjes op mijn telefoon. Tanja ergert zich daar wel eens aan: “In deze tijd kun je ook een liedje schrijven”. Nu ben ik met een bedrijf in gesprek om ambassadeur van een woordspelletje te worden.”

By Bonny Kramer | 3 March 2016 | No Comment